دنیای اقتصاد

همه چیز از اخبار دنیای اقتصادی ایران و جهان

دنیای اقتصاد

همه چیز از اخبار دنیای اقتصادی ایران و جهان

چگونه پول‌سازی کنیم

توانایی شما در پول‌سازی، بستگی به توانایی شما در افزایش، خلق و ایجاد ارزش، به یک شخص، یک پروژه و یا شرکت و یا سرمایه‌گذاری دارد. واضح‌تر می‌گویم:

پول یکی از پاداش‌هایی است که شما آن را بابت ارزش افزوده دادن به زندگی دیگران دریافت می‌کنید.

هر قدر ارزش بیشتری به جهان اضافه کنید، پول بیشتری به عنوان پاداش دریافت خواهید کرد. ولی همه‌ ارزش‌ها یکسان خلق نشده‌اند. در اصل سه عامل روی توانایی شما در پول‌سازی به خاطر ارزش افزوده، اثر می‌گذارد:


 


منحصر به فرد بودن: یعنی اینکه محصول شما یا خدمات‌رسانی‌تان از چیزهایی که پیش‌تر بوده، متفاوت باشد. این موضوع در مورد انحصاری بودن هم صدق می‌کند؛ هر چیزی که مراجعه‌کنندگان یا مشتریان شما می‌خواهند، باید تنها از طریق شما بتوانند به دست بیاورند.


 


دامنه: که عبارت از تعداد افرادی است که شما می‌توانید با پیشنهادهای خود بر آنها تأثیر بگذارید. در صورتی که بخواهیم کلی صحبت کنیم، اگر به زندگی افراد بیشتری، ارزش افزوده بدهید پول بیشتری به دست خواهید آورد.

تأثیر: مربوط به میزان ارزشی است که به دنیای یک شخص اضافه می‌کنید. ایجاد تفاوتی عظیم در کسب و کار یک فرد و روابط شخصی و زندگی، باعث می‌شود آنها پاداش بیشتری به شما بدهند، تا اینکه یک فنجان قهوه در صبح روی میز آنها بگذارید.

هر قدر خدمات‌رسانی شما منحصربه‌فردتر باشد، افراد بیشتری را جذب می‌کنید و بر آنها بیشتر تأثیر می‌گذارید، در نتیجه پول بیشتری به دست می‌آورید. به همین دلیل است که بعضی از ستارگان سینما، بیش از یک استاد دانشگاه درآمد دارند.یک استاد، بر سی یا چهل نفر از افرادی که در سال به آنها درس می‌دهد، تأثیر می‌گذارد. درحالی‌که یک هنرپیشه ارزش منحصر‌به‌فردی به میلیون‌ها نفر اضافه می‌کند و البته به همان میزان هم پاداش خواهد گرفت.

این بدان معنی نیست که نیاز داریم تا درگیر کارهای سطحی ‌شویم که پول بیشتری بسازیم. مهاتماگاندی فردی شناخته شده است که در سراسر جهان به‌خاطر سادگی و قانون‌مند عمل کردن و نقش صلح‌طلبانه‌ای که در استقلال هند ایفا کرد، مورد تحسین همه جهانیان است. او زمانی می‌گفت: «برای اینکه دوست من باشید، باید هزینه زیادی را متحمل شوید.» او می‌دانست که به خاطر ارزش افزوده‌ای که به مردم کشورش داده، تأثیر زیادی روی میلیون‌ها نفر گذاشته است. بنابراین به سادگی تصمیم گرفت این چند میلیون نفر را از خود دور کند، اما به در عوض همگی آنها را در قلب خود جای دهد.


مدیریت منابع مالی در خانواده

حتماً در محل زندگی خود در مغازه‌ها یا فروشگاه‌ها یا در اداره و محل کار خویش در قسمت مالی و حسابداری، اگر گذارتان به اداره مالیات افتاده باشد، دیده‌اید که برای تنظیم درآمدها و هزینه‌ها، دفترهایی دارند به اسم دفتر روزانه. در این دفترها، افراد یا اداره‌ها میزان خریدها و فروش‌ها و خلاصه دخل و خرج خود را می‌نویسند. به زوج‌ها و به‌خصوص به زن و شوهرهای جوان توصیه می‌شود که تا مدتی برای تنظیم امور مالی و به اصطلاح تنظیم و مدیریت منابع مالی خود، به اقدامی مشابه تنظیم دفتر روزانه بپردازند. شاید بگویید زمانی که دخل و مداخل کمتر از خرج و مخارج است، چطور باید دفتر تنظیم منابع مالی داشت، اما از اتفاق همین‌جاست که خانواده‌ها باید دفتر تنظیم دخل و خرج داشته باشند، تا بتوانند منابع و مداخل محدودشان را به بهترین شکل خرج کنند. در این‌باره به خانواده‌ها توصیه می‌شود به شکل زیر عمل کنند:


 


1ـ دفترچه‌ای برای ثبت و ضبط دخل و خرج زندگی تهیه کنید.

2ـ صفحات این دفترچه را به شکلی خط‌کشی کنید که شامل چند ستوی ناشد.

3ـ چند صفحه از دفترچه را برای هر یک از ماه‌های سال بگذارید و در ستون‌های آماده شده برای هر ماه موارد زیر را بنویسید.

الف) درآمدها: در ستونی، درآمدهای ماهانه خانواده (خود و همسر و احتمالاً فرزندان را بنویسید. درآمدها علاوه بر حقوق یا دستمزد ثابت ماهانه می‌تواند شامل وجوه دیگر هم باشد، مثل وام‌های دریافتی یا کمک‌های مالی والدین یا اقوام و نیز درآمدهای دیگر.

ب) مخارج و هزینه‌ها: در ستونی دیگر هزینه و مخارج خانواده را در یک ماه بنویسید. این مخارج دو نوع‌اند؛ 1ـ مخارج ثابت که شامل هزینه‌های خورد و خوراک، مبالغ پرداختی برای ایاب و ذهاب، آب و برق و گاز و...، هزینه پرداخت اجاره مسکن و... می‌شوند و 2ـ مخارج غیرثابت و پیش‌بینی نشده، مثل هزینه‌های پزشکی، پذیرایی از میهمان و نیز خریدهای احتمالی مثل خرید کفش و کیف و...

4ـ در ستون دیگر، نیازهای شخصی و نیازهای خانوادگی (یعنی نیاز به چیزهایی که در زندگی مشترک به آنها نیاز دارید، مثل وسایل منزل یا...) خود را بنویسید.

5ـ نیازهای بند 4 را اولویت‌بندی کنید. در این اولویت‌گذاری نیازهای شخصی‌تان را نادیده نگیرید ولی در انتخاب بین نیازهای شخصی و خانوادگی اولویت را به رفع نیازهای خانوادگی بدهید.

6ـ سعی کنید رقم احتمالی را که برای رفع نیازهای اولیت‌گذاری شده، لازم است (به طور تقریبی) برآورده و محاسبه کنید.

7ـ درآمدها و مخارج‌تان را با هم مقایسه کنید و براساس درآمدها و اولویت‌ها، مخارج ماهانه خود را تنظیم کنید. اگر هزینه‌های‌تان بیشتر از درآمدها بود، سایر نیازها را تا زمانی که امکان برآورده ساختن‌شان نبود به تعویق بیندازید. (نگران نباشید ماه‌های اول معمولاً مخارج بیشتر از درآمدهاست. ولی چند ماه، که این برنامه را انجام دهید خود به خود متوجه می‌شوید که می‌توانید، بعضی از مخارج را کم کنید. در این زمینه، انعطاف‌پذیر باشید و هر جا و هر زمان که توانستید به نفع درآمدهای خانواده از مخارج و هزینه‌ها کم کنید.)

8ـ هرچندکه شاید این کار را تکراری و خسته‌کننده بدانید اما استمرار آن شما را به نتایج خوبی می‌رساند. امتحان کنید.